Historien om Lendme

Det var lysten til at skabe noget selv, der samlede de tre stiftere af Lendme. Drømmen om at ændre rammerne på lånemarkedet var blandt andet det, der fik Peter, Christoffer og Frederik til at tage springet og skabe en helt ny type spiller på det danske lånemarked.

Derudover drømte stifterne om, at der blev krævet til plads til, at ordentlighed kan gå hånd i hånd med en fleksibel og hurtig forretningsform, med kort vej fra idé til handling.

Ordentlighed, hurtighed og selvbestemmelse

Da vi stødte på ideen med at skabe gennemsigtighed inden for lån var det en no brainer.

Ideen til en sammenligningstjeneste for lån er ikke vokset ud af omfattende markedsanalyser, men af et langvarigt kendskab til finansbranchen og lysten til at skabe noget nyt.

Lendmes koncept er kendt fra både Norge og Sverige, hvor forbrugere i mange år har kunnet sammenligne personlige tilbud på lån, inden de takker ja.

Det var en undren over, hvorfor danske kunder ikke har den mulighed i kombination med lysten til at få større selvbestemmelse i eget arbejdsliv, som startede ideen til Lendme.

Læs også Se hvorfor Lendme er så smart

“Jeg havde i mere end to år haft lyst til at starte noget selv. Jeg var ved at køre træt i organisation og ledelseslag, og havde lyst til at lave noget, hvor jeg kunne få mere hands on og bruge min viden om data, it og infrastruktur til at lave en virksomhed med kortere beslutningsveje. Da vi stødte på ideen med at skabe gennemsigtighed inden for lån, var det en no brainer.” fortæller Peter.

#1 Den lille mod de store

Selvom de tre stiftere siden begyndelsen både havde en god idé og stærke faglige forudsætninger for at føre den igennem, blev Lendme ikke en overnight success. Det krævede månedsvis af hårdt arbejde at få samarbejdspartnere med på ideen.

For at Lendme skulle lykkes, skulle vi ud og lave aftaler med de store banker.

“De evner vi havde med os fra vores uddannelser og tidligere job, handlede ikke om, hvordan man startede noget op”, fortæller Frederik, og Christoffer fortsætter: “Vi stod på bar bund, hver gang vi havde en ny opgave. Vi skulle undersøge alt fra bunden i forhold til, hvordan man indberetter til SKAT, pitcher en idé, opbygger et brand osv.”

Kunsten at tro på sig selv

Det var en stålfast tro på, at Lendme var en god idé, og at danske kunder fortjener gennemsigtighed i deres finansielle tjenester, som fik de tre stiftere til at blive ved med at arbejde på et gennembrud.

“For at Lendme skulle lykkes, skulle vi ud og lave aftaler med de store banker. Det var og er til dels stadigvæk David mod Goliat. Balancen er måske ved at rykke sig nu, men det første halve til hele år, var dét den sværeste ting.” fortæller Peter.

Ordentlighed og hårdt arbejde

I marts 2016 fik Lendme fondsmidler fra Innovationsfondens InnoBooster og nåede dermed en vigtig milepæl i arbejdet med at kommunikere Lendme som en bæredygtig forretningsidé.

“Det var et turningpoint at få founding fra InnoBooster, og jeg tror i høj grad, at det var vores ordentlighed og vision om et bedre lånemarked, som overbeviste panelet”, fortæller Frederik.

De tre stiftere er ikke i tvivl om, at det var deres insisteren på, at lån skal formidles ordentligt og gennemsigtigt, der overbeviste både fonden og de første banker.

“Det afgørende var, at vi lagde så meget risiko i det, både personligt, økonomisk og arbejdsmæssigt. Vi kunne vise over for vores samarbejdspartnere, at vi mente det her.

Der var nogen, der havde sagt deres job op, vi skaffede fondsmidler, vi tænkte over, hvordan vi skulle skaffe kunder. Uden det arbejde var Lendme bare en idé i et Power Point-show.”

Det var god opførsel og lysten til uafhængighed, der startede Lendme og de tre stiftere er meget bevidste om at holde fast i netop de grundværdier

Det var god opførsel og lysten til uafhængighed, der startede Lendme, og de tre stiftere er meget bevidste om at holde fast i netop de grundværdier", fortæller Christoffer:

“Troværdighed, gennemsigtighed og sober kommunikation har været vores mantra fra begyndelsen, og det har fået os langt. Vi skal passe på, at vi ikke forfalder til at gøre det her til ren forretning. Det er ønsket om at skabe transparens, som har været afsættet, og som skal bære igennem.”

Stifterne understreger, at god opførsel er en del af et godt produkt, og gælder i begge retninger - både over for brugerne af Lendme og over for samarbejdspartnere.

“Det er evnen til at beholde ordentligheden hele vejen igennem i det, vi har gjort, der har givet succesen. Det er noget bankerne kan mærke, når man kommer med en kontrakt, som er gennemarbejdet og et kundegrundlag, som er tilfreds.”

Leder du efter et lån? Lendme hjælper dig med at få lånetilbud fra flere banker ved blot en enkel låneansøgning Ansøg nu

#2 Et godt produkt, som kunderne er tilfredse med

På spørgsmålet om, hvorfor Lendme er en succes, er stifterne ikke i tvivl. Det er kombinationen af et godt produkt og en klar og ærlig kommunikation: “Man skal være dygtig til at finde kunderne, og så skal man have et produkt, som folk gider at bruge. Vi har en stærk model, men folk skal også høre om den.” fortæller Peter og Frederik uddyber:

“Lendme er kun en god forretning, fordi det giver mening for vores kunder. Grundlæggende ville vi skabe gennemsigtighed for låntagere, som ikke nødvendigvis har specialviden om lånemarkedet.

Læs også Det siger vores kunder om os

Fokus på gennemsigtighed

Hvis du har været kunde hos den samme bank i 30 år, og ikke følger finansverdenen tæt, hvordan finder du så ud af, hvor du kan få et lån, hvad det skal koste, hvordan du ansøger, og hvordan du sammenligner betingelser?

Tilbud indeholder ofte alle mulige forskellige vilkår med betalingsfri måneder, renter, etableringsgebyr osv. Vi vil gøre det tydeligt for kunderne præcis, hvad de betaler for, inden de låner.”

Og netop gennemsigtighed har vist sig at være efterspurgt hos kunderne. Modellen med at modtage flere tilbud er kendt fra mange andre varer og tjenester fx flybilletter, ferier, håndværkerydelser og elektronik.

Lånemarkedet er anderledes end flere af de markeder, fordi tilbud om lån er personlige og afhænger af nogle forhold i ansøgerens økonomi. Lendme lukker et markedshul ved at tilbyde et genkendeligt produkt på et kompliceret marked, fortæller Peter:

“Man kan kigge på det fra et brugerperspektiv og se, at der er virkelig mange, som har lyst til at bruge os, og jeg tror, det er fordi, at vi på trods af, at det er relativt komplekst, så formår vi at kommunikere det klart. Vi har et produkt, som folk gerne vil bruge, og som giver mening.”

Læs også Danskere sparer tusindvis af kroner

Visioner for fremtiden

Lendmes mål er at være dét sted som danske forbrugere naturligt går hen, når de efterspørger finansielle tjenester, men det er et langt sejt træk, og Lendme kommer ikke til at tage “nemme” smutveje eller hurtige løsninger.

Christoffer uddyber: “I første omgang handler det om at etablere Lendme som brand. Vi skal gøre danske kunder opmærksomme på, at de har muligheden for at sammenligne flere personlige tilbud inden, de låner penge.”

#3 At finde det rette kundesegment

I første omgang handler det om at etablere Lendme som brand. Vi skal gøre danske kunder opmærksomme på, at de har muligheden for at sammenligne flere personlige tilbud inden, de låner penge.

Det handler ikke om at presse et lån ned i halsen på hvem som helst. Det har hverken vi, bankerne eller kunderne glæde eller økonomisk gevinst ved.

Det handler om at finde frem til de kunder, som efterspørger et lån på en fornuftig baggrund og tilbyde dem nogle gennemskuelige betingelser, hvor de kan vælge mellem personlige tilbud, og ikke skal navigere i internettets skov af kviklån, renter og afdragsfri måneder.

Vi skal vænne kunderne til, at de kan tjekke deres muligheder igennem og spare penge frem for at tage et hurtigt kvik- eller sms-lån.

Man skal kunne undersøge markedet uden at bruge dagevis på at surfe igennem internettets mange uigennemskuelige lånemuligheder. Det er langt smartere at bruge tiden på at lade bankerne konkurrere om din ansøgning hos Lendme.