Gode råd, hvis du er offer for økonomisk svindel

Hvis du opdager, at du er blevet offer for økonomisk svindel, er hurtig handling afgørende for at minimere skaderne.

Sidst opdateret: 28. maj 2024 | Læsetid: 2 minutter

De sidste tyve år, er antallet af anmeldelser om bedrag steget med over 800% i takt med, at kriminelle er blevet dygtigere og skarpere til at lokke personfølsomme oplysninger ud af folk.

Det betyder, at det er blevet svært at kende legitime beskeder fra kriminelle aktørers online fælder.

Heldigvis er der flere ting, du kan gøre, hvis du har været udsat for phishing eller lignende former for bedrageri.

Kontakt straks din bank og informer dem om situationen, hvis du har oplevet mystiske transaktioner fra dine konti.

De kan hjælpe med at spærre dine konti og forhindre yderligere uautoriserede transaktioner.

Sørg også for at rapportere svindel til politiet.

Skift straks adgangskoder på alle dine konti, der kan være kompromitteret.

Brug stærke og unikke adgangskoder for at forhindre yderligere adgang.

Du kan nemt administrere dine passwords via en password-manager, der også kan hjælpe dig med at genere stærke koder.

Sørg for, at dine computere, tablets og smartphones altid er opdaterede med de nyeste sikkerhedsopdateringer og antivirusprogrammer.

Brug en firewall til at beskytte dine enheder mod uautoriseret adgang.

Tjek regelmæssigt for sikkerhedshuller og opdater dine enheder automatisk, når nye opdateringer bliver tilgængelige.

Tofaktor-autentifikation eller tofaktor-godkendelse (2FA) giver et ekstra lag af sikkerhed.

Når du aktiverer 2FA, skal du ud over din adgangskode også indtaste en kode, der sendes til din telefon eller genereres af en app som Google Authenticator.

Det vil sige, at selv hvis nogen får fat i din adgangskode, vil de ikke kunne få adgang til din konto uden også at have adgang til din telefon.

Hold øje med dine bankkonti og kreditkortudskrifter for mistænkelig aktivitet.

Hvis du opdager uautoriserede transaktioner, skal du kontakte din bank så hurtigt som muligt.

Kontakt en organisation, der tilbyder hjælp til ofre for identitetstyveri og økonomisk svindel.

Du kan eksempelvis få gratis råd og vejledning hos Digitaliseringsstyrelsens Cyberhotline på telefon 33 37 00 37.

Derudover finder du også en masse råd og vejledning, hvis du besøger Forbrugerrådet Tænk, der blandt andet hjælper dig med at forstå dine rettigheder, når du bliver snydt online.

Du kan reducere skaderne betragteligt, når du er hurtigt ude og samtidig modtager den rigtige vejledning.

Ressourcer, der beskytter dig mod svindel

  • Sikker Shopping: Browsertilføjelse, der markerer, hvis den e-shop, du besøger ikke er legitim
  • Authenticator/2FA app: Tilføjer et ekstra lag af sikkerhed med tofaktor-authentication

Start med at blive bekendt med de mest almindelige svindelmetoder og de advarselstegn, du skal være opmærksom på.

Følg de grundlæggende sikkerhedstips som at sikre dine adgangskoder, bruge tofaktor-autentifikation og holde dine enheder opdaterede.

Når du spørger, svarer vi

Snak med en fra vores kundeservice

70 60 62 62

Vi har åbent:

Man-Tor: 09.00 - 20.00
Fredag: 09.00 - 17.00
Lør-Søn: 10.00 - 16.00

Ellers kan du få svar på de oftest stillede spørgsmål i vores FAQ