Sådan giver du samtykke til en kreditvurdering

Alle banker skal foretage en kreditvurdering, hvis de vil låne penge ud, og det kræver, at banken har adgang til en række af dine data.

Sidst opdateret: 3. maj 2024 | Læsetid: 1 minutter

I denne artikel gennemgår vi det flow, hvor du giver adgang til en række data, som bankerne bruger til at lave kreditvurderinger.

VIGTIGT! Du vil opleve langt færre problemer med at komme igennem flowet, hvis du bruger en computer - også selvom du indtil videre kun har brugt din telefon.

Første skridt er at give banken samtykke til at indhente relevante oplysninger fra SKAT.

Sådan gør du:

  • 1: Scroll ned i samtykkeerklæringen indtil Videre til underskrift-knappen bliver blå
  • 2: Klik Videre til underskrift
  • 3: Klik og giv samtykke med MitID eller NemID
Samtykkeerklæring til Skat
Scroll ned til knappen bliver blå, hvorefter du klikker
MitID flow med login oplysninger
Log ind med MitID

Inden du underskriver, skal du først acceptere vilkårene.

Sådan gør du:

  • Vælg "Underskriv"
  • 1: Klik "Jeg accepterer vilkårene for underskrift"
  • 2: Klik derefter "Accepter"
Samtykkeerklæring for underskrift
Bekræft, at du accepterer vilkårene og klik på knappen "Accepter"

For at foretage en præcis kreditvurdering, bruger bankerne et værktøj, der hedder Monthio.

Det giver bankerne en oversigt over gæld, indkomst og udgifter, der danner grundlaget for kreditvurderingen.

Uden samtykke til kreditvurderingen, kan du ikke låne penge.

Sådan gør du:

  • Accepter samtykke til Monthio
  • 1: Find din bank i oversigten
  • 2: Log på med MitID eller NemID
  • 3: Vælg alle dine konti i oversigten
  • 4: Gentag processen, hvis du har flere banker

Det er vigtigt, at du gentager processen, hvis du har konti hos mere end én bank.

Hvis banken ikke kan se alle dine udgifter og indtægter, risikerer du at blive afvist.

Oversigt over banker
Find din bank ved enten at søge den frem eller klikke på en af de mest populære
Billede af MitID flow
Log på med MitID
Oversigt over konti
Bekræft dine konti hos banken og vælg "Tilføj endnu en bank", hvis du har flere konti hos forskellige banker

Der er ikke nogen, der sidder og kigger dine konti igennem, da systemet automatisk beregner dine indtægter og udgifter.

Nogle gange kan der dog opstå fejl, og derfor er det afgørende, at du selv tjekker oplysningerne igennem, og retter eventuelle fejl.

Sådan gør du:

  • Tjek Oversigt over dine lån
  • 1: Hvis restgælden er forkert, skal du klikke på den grønne pil
  • 2: Klik derefter på grønne blyant for at redigere
  • 3: Rediger oplysningerne
  • 4: Klik Opdater

Vi oplever fra tid til anden, at tallene ikke er korrekte, og derfor er det vigtigt, at du gennemgår dem selv.

Selvom felterne er grå, kan du stadig redigere dem ved blot at klikke på dem.

Oversigt over alle lån
Her kan du få en oversigt over dine lån
Oversigt over lån
Klik på den grønne blyant for at redigere restgæld og ydelse
Tabel med oversigt over lån
Rediger tallene, hvis de ikke er rigtige, og klik på "Opdater"

Det sidste, som du skal gøre, er at tjekke, at dine indtægter og udgifter er korrekte.

Ud fra tallene beregner banken dit rådighedsbeløb, der er vigtigt for kreditvurderingen.

Sådan gør du:

  • Tjek om tallene for Indtægter efter skat er korrekte
  • 1: Klik på den grønne pil, hvis tallene er forkerte
  • 2: Rediger tallene ved at klikke på den grå boks
  • 3: Gentag processen for Totale udgifter
  • 4: Klik Godkend og indsend, når tallene er korrekte
Beregning af månedligt rådighedsbeløb
Tjek tallene stemmer overens - ellers skal du selv rette det
Tabel med indtægter og udgifter, der kan redigeres ved at klikke på de korresponderende felter
Ret tallene til, hvis de ikke passer - det gælder både indtægter og udgifter
Grøn knap, der skal klikkes for at afslutte monthio flowet
Afslut flowet ved at klikke "Godkend og Indsend"

Når du spørger, svarer vi

Snak med en fra vores kundeservice

70 60 62 62

Vi har åbent:

Man-Tor: 09.00 - 20.00
Fredag: 09.00 - 17.00
Lør-Søn: 10.00 - 16.00

Ellers kan du få svar på de oftest stillede spørgsmål i vores FAQ